Spørgsmål & Svar
Her på siden finder du svar på de oftest stillede spørgsmål.
Vi ønsker at klæde dig bedst muligt på til at gå trygt på arbejde. For når du har trygge rammer, kan du yde den bedste omsorg for de borgere i samfundet, som har allermest brug for netop dig.
Sygdom og barsel som vikar i SOS VIKAR A/S
Vi forsøger at besvare nogle af de oftest stillede spørgsmål vedrørende sygemelding, arbejdsskader, sygedagpenge og barsel som vikar.
Der står ikke noget om sygdom i DSR eller FOAs vikaroverenskomster, og i SLs overenskomst står der blot at SOS VIKAR A/S, er forpligtet til at behandle mænd og kvinder lige.
Derfor vil vi gerne lige ridse op, hvad du kan og skal gøre ved sygdom eller graviditet/barsel.
Sandsynligheden for at blive syg, er selvfølgelig til stede uanset hvor man befinder sig. I SOS VIKAR A/S forsøger vi dog at nedbringe antallet af sygedage blandt vores vikarer, men hvis tilfældet er ude og du er nød til at sygemelde dig på en vagt, skal du STRAKS ringe til bookingen på tlf. 55 77 82 08 (tryk 1 for Booking).
Bookerne vil derefter tage dig af din vagt, og tage en snak med dig om kommende vagter, hvis du har vagter i nærmeste fremtid.
Nej. Hvis du er syg, skal du ALTID ringe ind til en af bookerne på telefon 55 77 82 08 (tryk 1 for Bookingen).
Vi gør det på den måde, fordi vi gerne vil være helt sikre på, at din sygemelding kommer frem til os hurtigst muligt, så vi kan nå at finde en anden vikar til din vagt. På den måde kan vi også yde den rette omsorg for dig i telefonen.
Du kan være berettiget til sygedagpenge, når du sygemelder dig fra en vagt, men det er ikke noget bookingen håndterer. Derfor skal du viderestilles eller selv ringe til administrationen efter du har sygemeldt dig i bookingen.
Administrationen skal blot vide, hvornår du har første sygedag (og eventuelt sidste sygedag), og så vil der blive taget stilling til hvorvidt du er berettiget til sygedagpenge eller ej, og om det er SOS VIKAR A/S eller kommunen der udbetaler dem, hvis du er berettiget.
Det er VIGTIGT, at du som vikar ringer senest inden for 14 dage efter første sygedag, for at vi kan lave en indberetning til kommunen.
Det er ligeledes VIGTIGT, at du raskmelder dig overfor kommunen ved endt sygdom, såfremt der er lavet en indberetning på perioden.
Hvis du har været ude for en arbejdsskade, kan du også være berettiget til sygedagpenge. Det er derfor vigtigt, at du giver administrationen besked på mail sos@sosvikar.dk eller tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).
Administrationen skal kende din første sygedag (og eventuelt sidste sygedag), samt dato for anmeldelse af skaden til kunden og hvem skaden er anmeldt til.
OBS! Vi kan først lave en indberetning, når kunden (hvor skaden er sket) har fået besked om hændelsen, og der hos kunden er udarbejdet en skadesanmeldelse. Det er dit ansvar at lave en skadesanmeldelse hos kunden.
Du kan være berettiget til dagpenge når du er sygemeldt med graviditetsbetinget sygdom eller skal på barsel. Du skal derfor give administrationen besked enten via mail sos@sosvikar.dk eller tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).
Graviditetsbetinget sygdom: Vi skal kende din forventede terminsdato samt første sygedag.
Barsel: Vi skal kende din forventede terminsdato samt dato for påbegyndt barsel (som tidligst kan være 4 uger før forventet terminsdato).
Herefter laves en indberetning til din bopælskommune på samme vis som ved almindelig sygdom. Det er altså kommunen, der kommer med en afgørelse.
Ferielov, forsikring, ansvar ved bøder og andet nyttig information
Som SOS vikar er der mange nyttige informationer, og det kan være svært at huske det hele. Vi hjælper dig med mere relevant information herunder.
Ved du hvilke regler og forsikringer, der gælder, hvis der sker noget mens du er på vagt? Vi mener det er godt at vide, så du kan være forberedt. Hvad end der sker noget på ens egen person, sin bil eller andre personlige ejendele.
Hvad hvis der sker mig noget, mens jeg er på arbejde?
Når du er på arbejde hos en kunde, er du dækket af kundens lovpligtige arbejdsskadeforsikring.
Hvis uheldet er ude, og du kommer til skade mens du er på arbejde, skal du sørge for at få udarbejdet en skadesanmeldelse hos kunden. Er du sygemeldt i en periode pga. skaden, kan SOS VIKAR A/S lave en indberetning til kommunen med henblik på, at du kan få sygedagpenge for perioden. Du skal derfor give SOS VIKAR besked.
Det er vigtigt, at der bliver udarbejdet en skadesanmeldelse, hvis der skulle opstå gener/følgeskader på et senere tidspunkt.
Hvad hvis der sker noget med min bil på en vagt?
Stiller du egen bil til rådighed på vagten, og har en udekørende vagt, hvori der sker en skade på din bil, eller du laver en skade på en andens bil, er det din egen bilforsikring, som skal dække.
Hvis der sker din bil noget på vej til arbejde fra din bopæl, eller fra arbejdet til din bopæl, er det også din egen forsikring, der dækker eventuelle skader.
Hvad sker der, hvis jeg kommer til at ødelægge noget på en vagt?
Hvis du f.eks. kommer til at ødelægge en vase hos en borger, er det kundens (altså kommunens) forsikring, der skal dække dette.
Husk altid at være ærlig overfor kunden – det kommer man længst med 😊
Arbejdsmiljøloven giver dig ret til at holde en pause, hvis din arbejdstid er længere end 6 timer. Pausen skal være lang nok til, at du kan få koblet ordentligt fra – det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise.
Det er dit eget ansvar at afholde frokosten. Er der travlt på arbejdet, og du ikke kan nå både at holde frokost og løse opgaverne, kontakter du det faste personale eller en leder på stedet, og forhører om du skal blive på vagten til opgaverne er udført (og derved oparbejde overarbejde), eller om du skal overlevere opgaverne til anden kollega.
Skulle der mod forventning opstå konflikter omkring dette, kontakt da altid SOS VIKAR A/S på tlf. 55 77 82 08 og lad os løse eventuelle problemer.
Det er altid DIT ansvar at køre efter færdselsreglerne og parkere efter de gældende regler.
Er du på en udekørende vagt i en kommunebil, vil bøden typisk blive sendt til kommunen. Kunden videresender og kontakter SOS VIKAR A/S med henblik på at få bekræftet identifikationen af føreren. Vi vil herefter kontakte dig, og gøre dig opmærksom på at vi har modtaget bøden. Vi videresender bøden til dig, og det er så, dit ansvar at få den betalt hurtigst muligt, inden der kommer yderligere gebyr på. Vi beder om bekræftelse på betaling (kvittering eller lignende), og giver derefter kunden besked om, at den er betalt, og sagen er således ude af verdenen.
Det er DIT ansvar, hvis du ønsker at anke udstedelsen og dermed tage sagen for retten, og det er samtidig DIT ansvar at informere SOS VIKAR A/S herom, så vi kan underrette kunden.
Har du spørgsmål er du naturligvis mere end velkommen til at kontakte SOS VIKAR A/S på tlf. 55 77 82 08 (tryk 2 for Administration).
På www.borger.dk finder du alverdens hjælp til selvhjælp. Vi har udpeget de emner, som er relevante for dig som vikar, og kan finde hjælp til på deres hjemmeside.
OBS! Du skal bruge dit MitID, hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt finde generel information uden login.
Søg feriepenge
Du bestiller dine feriepenge på hjemmesiden. Log på med dit MitID, og følg vejledningen.
Anmod om straffeattest
Al tilknytning til SOS VIKAR A/S kræver en original og ren straffeattest, for at du kan blive tilbudt og booket på vagter.
Når du bliver tilknyttet SOS VIKAR A/S sender vi dig en anmodning om at samtykke til indhentelse af din straffeattest.
SOS VIKAR A/S anmoder om din nye straffeattest hvert år, for at have en opdateret udgave.
Når det er tid, til at din straffeattest skal indhentes igen, vil du modtage en anmodning om samtykke til indhentelse af straffeattest i din e-Boks. Det er vigtigt, at du giver dette samtykke, så vi kan indhente straffeattesten. Uden en ”gyldig” straffeattest vil du ikke kunne få vagter.
Anmod om børneattest
Hvis du i din tilknytning hos SOS VIKAR A/S har behov for en børneattest, fordi opgaverne beskæftiger sig med børn under 15 år, kan SOS VIKAR A/S bestille en børneattest. I dette tilfælde vil du modtage en anmodning i din e-Boks, som du skal godkende før vi kan modtage børneattesten.
Først når børneattesten er modtaget og registreret i systemet, kan du blive tilbudt de vagter, der kræver en gyldig børneattest.
Du kan ikke selv bestille en børneattest.
OBS! Børneattesten skal naturligvis være ren. SOS VIKAR A/S anmoder om din nye børneattest hvert år, for at have en opdateret udgave.
Når din børneattest er ved at udløbe, vil du modtage en anmodning om samtykke til indhentelse af børneattest i din e-Boks. Det er vigtigt, at du giver dette samtykke, så vi kan indhente attesten. Uden en ”gyldig” børneattest vil du ikke kunne få vagter, hvor attesten er påkrævet.
På www.skat.dk finder du alverdens oplysninger, der vedrører dine skatteoplysninger- og forhold. Du kan læse om regler, finde vejledninger, gode råd og meget mere.
OBS! Du skal bruge dit MitID, hvis du skal logge ind på hjemmesiden, men kan godt fremfinde generel information uden login.
Indberetning af indkomst (forskudsopgørelse og årsopgørelse)
Læs mere om forskudsopgørelsen på SKATs hjemmeside, eller kontakt SKAT på tlf. 72 22 28 28 for yderligere spørgsmål.
Der kan være forskellige situationer, hvor det er vigtigt, at du retter din forskudsopgørelse (eller årsopgørelse), hvis du f.eks.:
- Går op eller ned i løn
- Begynder at få pension eller efterløn
- Begynder eller stopper med at få SU
- Begynder eller stopper med at få kørselsfradrag
- Får væsentligt længere eller kortere afstand til arbejde (ved flytning)
- Får eller stopper med at have fradrag for renteudgifter
- Køber bolig eller sælger bolig
- Starter virksomhed
- Bliver gift eller skilt
OBS! Hvis du retter din forskudsopgørelse, skal du skrive tallene for HELE året, og huske at angive den skat, som du har betalt indtil ændringen (det er rubrik 361 ”Betalt A-skat indtil ændring”. Tryk på lommeregneren ud for feltet, så beregner den det selv).
Sørg for at få rettet din forskudsopgørelse, da det i sidste ende kan have afgørende betydning for om du skal betale, eller får penge tilbage i SKAT.
Forskudsopgørelsen omhandler det kommende/igangværende år og kan justeres løbende, mens årsopgørelsen er for sidste år (det år som er gået), og opgøres kun én gang. Se flere forskelle mellem forskuds- og årsopgørelse på SKATs hjemmeside.
Indberetning af befordringsfradrag (kørsel)
Læs mere om befordringsfradraget på SKATs hjemmeside samt regler og vilkår for dette, eller ring til SKAT på tlf. 72 22 28 28 for yderligere spørgsmål.
60-dages regel
Læs om 60-dages reglen på SKATs hjemmeside, eller ring til SKAT på tlf. 72 22 28 81 for yderligere spørgsmål. .
Reglen er afgørende for hvorvidt du kan få kørselsgodtgørelse (befordringsfradrag) til og fra arbejde, hvis du arbejder mange gange det samme sted som vikar, gennem længere tid.
Værd at vide om overenskomster, SKAT og SOS VIKARs rolle i dette
Det er måske ikke noget du går og tænker på hver dag, men det er nyttig viden i livet som vikar. Derfor besvarer vi herunder nogle af de oftest stillede spørgsmål.
Kort fortalt så er det dén aftale, der sikrer dig og dine rettigheder som vikar i SOS VIKAR A/S – heriblandt løn- og arbejdsvilkår. Det giver tryghed for dig som vikar. Overenskomsten er et regelsæt for dine arbejdstider, ferie, pension, niveauet for din løn og tillæg samt andre relevante emner inden for løn- og arbejdsvilkår, som skal sikre dig ordentlige og fair forhold, når du er på vagt som vikar for SOS VIKAR A/S. Rent praktisk, så er en overenskomst gældende for en aftalt periode. Det sikrer, at aftalerne er opdaterede og følger udviklingen, sådan at du som vikar, ikke arbejder under 20 år gamle arbejdsvilkår, som ikke svarer til det arbejdsmarked vi ser i dag. Typisk er overenskomsterne gældende i 2-3 år, og indeholder årlige reguleringer m.m. Blandt andet en årlig lønregulering.
Hos SOS VIKAR A/S forekommer der 3 forskellige overenskomster. Det gør der fordi fagforbundene har forhandlet forskellige overenskomster til forskellige faggrupper. Hvis du har flere uddannelser så husk på, at det er arbejdets art på den pågældende vagt, som bestemmer hvilken overenskomst, der gælder for din vagt. Eksempel: Er du uddannet socialpædagog og f.eks. social- og sundhedshjælper, og er ude på en hjælpervagt, hvor du udfører hjælperopgaver, vil du blive lønnet som dette, da arbejdets art dækkes af FOAs overenskomst.
Du tilhører DSR: Dansk Sygeplejeråd. Når du er booket på en vagt til at udføre opgaver som sygeplejerske eller sygeplejestuderende, er det denne overenskomsts vilkår, der gælder for den specifikke vagt.
Du tilhører FOA: Fag Og Arbejde. Denne er gældende for dig som er uddannet:
- Social- og sundhedsassistent
- Social- og sundhedshjælper
- Sygehjælper
- Plejer
- Plejehjemsassistent
- Hjemmehjælper
- Medhjælper
- Plejemedhjælper
Når du er på vagt som en af ovenstående faggrupper, vil FOAs overenskomsts vilkår være gældende for den specifikke vagt. Hvis du er uddannet både social- og sundhedsassistent samt social- og sundhedshjælper, vil du altid blive lønnet som assistent, da det er den højest tillærte uddannelse, der tæller (inden for samme overenskomst).
Det gør din overenskomst. Men hvorfor kan SOS VIKAR A/S ikke bare give mig mere i løn? Det gør vi desværre ikke, da din løn er fastsat jf. overenskomsten, ligesom en lang række andre vilkår er bestemt af overenskomsten. Det sikrer bl.a. en minimumsløn, som overenskomsten dikterer, uanset om du er medlem af en fagforening, eller ej.
SOS VIKAR A/S har via sit medlemskab hos Vikarbureauernes Brancheforening (VB) en rolle i forhandlingen af overenskomsterne. VB forhandler nemlig overenskomsterne på baggrund af input fra medlemsvirksomhederne (arbejdsgiverne, heriblandt SOS VIKAR A/S). De enkelte fagforbund (DSR, FOA, SL/BUPL) forhandler på vegne af deres medlemmer (arbejdstagerne, heriblandt dig som vikar).
Det korte svar er: du skal bruge dit hovedkort der hvor du har din hovedbeskæftigelse, og kun ændre skattekort, hvis der laves om på dit beskæftigelsesmønster.
Med det mener vi, at hvis du f.eks. kun arbejder gennem SOS VIKAR A/S (eller primært hos SOS VIKAR A/S) anbefaler vi, at du bruger dit hovedkort hos os.
På hovedkortet får du nemlig et skattefradrag, som gør at du ikke skal betale SKAT af en del af din indkomst. Niveauet på dette fradrag kan variere fra person til person, da det afhænger af flere oplysninger. Det giver derfor mening at bruge hovedkortet, der hvor man har flest timer, så man i sidste ende får mest muligt ud af arbejdet.
Det betyder samtidig, at hvis du også tager vagter for et andet vikarbureau, men stadig har flest timer hos SOS VIKAR A/S, skal du bruge bikortet i det andet vikarbureau.
På bikortet betaler du nemlig SKAT af hele din indkomst ved den pågældende arbejdsgiver. Derfor kan det bedst betale sig at have bikort der, hvor man har færrest timer, da man således i sidste ende vil blive trukket mindre i SKAT.
Dit hovedkort bruges der, hvor du tjener mest (fx SOS VIKAR A/S). Du bør kun bruge dit hovedkort ét sted. På hovedkortet står både din trækprocent (den procentsats der trækkes til SKAT) og det fradrag, du ikke skal betale skat af.
Eksempel: Hvis SOS VIKAR A/S bruger dit hovedkort, trækker vi kun skat af det beløb, som er større end dit fradrag. Hvis dit fradrag er på 5.000 kroner, men du tjener 15.000 kroner, trækker vi kun SKAT af de 10.000 kroner (15.000 – 5.000).
Hvis flere udbetalere bruger dit hovedkort, kan du komme til at betale for lidt i skat.
Dit bikort bruges kun, hvis du har flere udbetalere (fx SOS VIKAR A/S og et andet vikarbureau). Du kan bruge bikortet flere steder. På bikortet står kun, hvor mange procent du bliver trukket i skat. Når en arbejdsgiver bruger dit bikort, trækkes fuld skat af lønnen.
Hvis du vil ændre dit skattekort hos SOS VIKAR A/S, kan du gøre det på din SOS VIKAR app, under "Min profil" og under "Økonomioplysninger". Husk at trykke gem.
På vikarlogin kan du på samme måde også selv ændre dit skattekort, under "Min profil" og under "Økonomioplysninger".
OBS! SOS VIKAR A/S har ikke mulighed for at opdele en lønudbetaling på hoved- og bikort. En lønudbetaling (14-dages periode) vil enten blive udbetalt på hovedkort eller bikort.
Få mange flere svar ved at anmode om vejledning i sektionen ovenfor.
Har du yderligere spørgsmål? Skriv til os på sos@sosvikar.dk.